03 August 2007

Filmele indiene

Am avut 3 episoade din Amintirile unei sali de cinematograf.
Explicatia :Ce fac salile de cinematograf noaptea,cind nu au ce face ?
Episodul 1:Amintirile unei sali de cinematograf -ep1-
Episodul 2: Amintirile unei sali de cinematograf -ep.2-
Si episodul 3
Azi continuam....

FILMELE INDIENE

Azi rulam un film indian. Un prieten ma intrebat Ei,cum ti se mai par acum filmele indiene ?
Acum? Care este acest acum ?

Cum ar trebui sà mi para filmele indiene acum ? Dupa ce am inceput sà ma " bag " putin in Yoga si in filozofia orientala in general...Au oare aceste filme ceva in comun cu toate astea ?

Au ! Au oleo ! Sunt de sorginte indiana ,nu ? Sunt productii indiene deci realizate de indieni,de Master Bittu si de alti din astia... Acum poate ca intr-adevar privesc altfel aceste filme.

India este o tara mare cu oameni multi. Banuiesc ca nu toti sunt ca cei pe care ii vedem in minunatele lor productii cinematografice.Sau poate ca ei sunt asa si tocmai de aia...
Ei ne sunt straini cum si noi sintem straini lor. Patanjali ne e strain cum le sunt lor straini

Marx,Engels si Lenin. Nu pricepem cind "baiatul" il ia pe ala de beregata si se uita urit ,cit se poate de urit la el si ii spune printre dinti: „Nei Shakaal !“. Ne vine sà ridem de o asemenea scenà.
De destepti ce suntem,sau mai bie zis de destepti ce ne dàm.

Stiti de ce cred eu ca au dat indienii ce au dat in materie de filozofie?
Pentru ca nu au încercat niciodata sà para mai destepti decât sunt. Nu au avut nevoie de lucrul asta,si dealtfel nici nu cred ca au stiut cum sà faca pe desteptii .

Sà revenim la filmele lor.

Incerc sà caut in ele ceea ce este indian in regizori scenaristi actori si mai ales in spectatorii indieni carora le sunt adresate. Vad strînsa legatura a indienilor cu natura, elementele, deci cu universul. Aceste filme sunt pline de metafore pe care eu ca simplu european nu le pot intelege,nici chiar sesiza pe deplin,ci doar bànui !

-Omul acela mic, uscat care si-a rupt spinarea cu munca o zi intreaga si acum sta undeva intr-un satuc din india pe pamint in fata pânzei pe care se deruleaza o iluzie, omul acela intelege toate mesajele . Pentru citeva ore,el a evadat din realitate si a devenit una cu eroul filmului,a ris si a suferit odata cu el. Este aceasta oare un surogat de Yoga, o tehnica de meditatie?

Au fost cazuri cind spectatori le solicitau actorilor sà le devina mentori (guru) crezind ca ei au infaptuit minunile din filmele vazute. E indianul la fel de timpit ca si tiganul nostru ?

Este greu sà intelegi India si oamenii ei. Am citit cartea Adinei Darian "Lumea indiana si filmele ei". Tot respectul pentru autoare,lucrarea este foarte documentata. Imi spune chiar si ce numar purta Raj Kapoor la pantofii aia inglistani din Vagabondul si lucruri din astea,dar nu mi-a dat ceea ce cautam. Ei, daca exista aceasta carte,parca nu mai are rost sà ma mai strofoc si eu atata pe tema filmului indian.

Dar eu ma strofoc aici pentru altceva,si anunme vreau sà gasesc un raspuns la intrebarea cum a fost si din pacate mai este posibil asa ceva ? Cine sunt oamenii acestia ?

Sà ne gindim: In India erau in 1983(!) un numar de 12284 de cinematografe dintre care 7469 stabile si 4815 itinerante (caravane) la 800 Milioane de locuitori. Cam putine. Un cinematograf la 65.000 de locuitori.

*******************************
In luna mai 1995 am si scris un mic articol,pe care am vrut sà-l public in ziarul local. Era de fapt un clasament al filmelor din luna mai,dupa numarul de spectatori,plus "Mustarul" meu .

CE vizioneaza CATI Sighisoreni ...

VA URMA

Text: Taica-mio (cine citeste explicatia de la inceput intelege. Textul din diferite motive este taiat.)

2 comments:

Anonymous said...

Sa va povestesc inca o faza tare.
Intimpul rularii unui filn indian, banditul Jaga tinea bebelusul deasupra prapastiei:
Aia se ruga de el sa nu-l arunce.
Tensiunea era la maxim.
Si suddenly o voce din fundul salii:
- Da tzapa-l odata pe puradel, ca si asa sunt prea multi !

Monica JITARIUC said...

:))